„Uczymy się mówić poprawnie – wykorzystanie zabaw logopedycznych do stymulowania rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym”
„Uczymy się mówić poprawnie – wykorzystanie zabaw logopedycznych do stymulowania rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym”
Podstawowym środkiem porozumiewania się między ludźmi jest mowa. Bez wątpienia jest ona atutem w nawiązywaniu kontaktów społecznych, daje możliwość precyzyjnego formułowania myśli, pozwala na wyrażanie własnych sądów, uczuć i upodobań, stanowi ważne narządzie informacji. Istota roli mowy w życiu człowieka zauważalna jest już od najmłodszych lat. Niewątpliwie w znaczący sposób wpływa na całokształt rozwoju dziecka i jego powodzenia szkolne. Ogromną rolę w procesie kształtowania mowy dziecka odgrywają rodzice i najbliższe otoczenie - to oni są jego pierwszymi nauczycielami mowy poprzez wspólne zabawy, czytanie książeczek, ich opowiadanie i śpiewanie piosenek. Istotne znaczenie w zakresie wspomagania
i rozwoju mowy mają także działania nauczyciela pracującego z dzieckiem w przedszkolu, gdzie zabawa stanowi dominujący sposób nauki. Jest kluczem do poznawania nowych słów, ćwiczy oddech, głos, słuch i wymowę. Doskonali formy gramatyczne uwzględniając przy tym akcent, melodię i rytm mowy. Poprzez zabawę może stymulować rozwój wszystkich funkcji, od których zależy prawidłowy rozwój mowy.Wyniki badań logopedycznych, jak również własna obserwacja dowodzą, że rozwój mowy dzieci w wieku przedszkolnym jest bardzo zróżnicowany, u wielu
z nich można zaobserwować oprócz wad wymowy, opóźniony rozwój mowy lub niechęć do mówienia, zaburzenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej. Występowanie tych nieprawidłowości ma istotny wpływ na przebieg procesu nauczania w okresie wczesnoszkolnym. Wczesne rozpoczęcie usprawniania mowy oraz korygowanie wszelkich zaburzeń może wyrównać defekty rozwojowe. Dlatego też, uważam za słuszne wprowadzenie dodatkowych zabaw logopedycznych mających na celu rozbudzenie aktywności słownej dziecka, a tym samym jego rozwoju mowy. Dzieci niechętnie ćwiczą w sposób tradycyjny żmudnie powtarzając materiał językowy. Znajdujące się w innowacji ćwiczenia mają charakter zabawowy.
Nauka prawidłowej wymowy nie musi być wcale nudna i monotonna. Można ją zamienić w wesołą i ciekawą przygodę. Pamiętając o tym, że rozwój mowy jest ściśle związany z rozwojem ruchowym, zasadnym jest wykorzystanie w pracy nowoczesnych środków dydaktycznych. Takim środkiem jest również „Magiczny dywan” – interaktywna pomoc dydaktyczna.
Nowotarskie zastosowanie go w terapii logopedycznej jest dodatkową zaletą niniejszej innowacji.
czas wdrażania innowacji: 15.02.2016r. – 30.06.2018r.
autor innowacji:
Sylwia Krupa
wykaz innowacji:
www.kuratorium.waw.pl/pl/rodzice-i-uczniowie/innowacje-i-eksperyment/baza-innowacji